D-vitamin er nødvendig for din krop

D-vitamin bliver dannet, når solens uv-stråler rammer din hud. Og det er vigtigt at du får den nødvendige dosis D-vitamin.

Hvorfor er D-vitamin så vigtig

Kroppen har brug for D-vitamin for at kunne optage kalk og opbygge og bevare dine knogler stærke gennem hele livet. D-vitamin forebygger desuden en række sygdomme.

Sådan får du D-vitamin i løbet af vinteren

De fleste danskere får tilstrækkelig D-vitamin i løbet af sommeren, hvis blot de er ude mellem 10-20 minutter om dagen tre gange om ugen. Om sommeren bliver ”lageret” af D-vitamin fyldt op og du kan bruge af dette lager i løbet af vinteren, hvor du ikke kan få D-vitamin fra solen.

Du kan få D-vitamin gennem kosten.

Du kan få D-vitamin gennem kosten fra f.eks. fede fisk, lever, mælkeprodukter og kød. D-vitamin findes i store mængder i æg, og især i de fede fisk sardiner, makrel, sild, ål, laks, hellefisk m.fl.

Liste over fødevarer der indeholder D-vitamin
Fødevare Indhold af D-vitamin* % af ADT**
Levertran (sej) 500 10.000
Levertran (torsk) 500 5.000
Gravad laks 30 600
Røget laks 5 100
Marineret sild 10,10 202
Sildepostej 8 160
Røget makrel 5,20 104
Tunfisk (på dåse i vand) 2,90 58
Makrel i tomat 2,38 47,6
Rå æg 1,75 35

* Mikrogram (µg) pr. 100 g

** ADT = Anbefalet Daglig Tilførsel. I skemaet er der taget udgangspunkt i ADT for voksne; 5 mikrogram. ADT for børn samt gravide kvinder er dobbelt så høj; 10 mikrogram pr. dag. Disse oplysninger stammer fra Fødevarestyrelsens anbefalinger

Alle skemaets data om indholdet af D-vitamin i specfikke fødevarer stammer fra Fødevaredatabanken

Du kan læse mere om D-vitamin på netdoktor.dk

Solarium bør ikke bruges til at danne D-vitamin

Solarier udsender en kunstig uv-stråling, der markant øger risikoen for udvikling af kræft i huden. Solarium er derfor aldrig en sund kilde til D-vitamin, det skader huden mere, end det gavner. Der er dobbelt så stor risiko for at udvikle modermærkekræft, hvis man bruger solarium. En sund livsstil og den rette kost gør underværker og giver dig rigeligt med D-vitamin.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *