Kosten betyder mere for udviklingen af kræft end du tror

Der bliver hvert år konstateret mere end 1500 nye tilfælde af modermærkekræft i Danmark. Men vi kan selv gøre mere, end vi tror for at undgå sygdommen.

vegetables-fruits

De seneste resultater fra en undersøgelse i International Journal of Epidemiology viser nemlig at kost, der svarer til beboernes i Middelhavsområdet (fx frugt, grøntsager, friske urter, olivenolie og omega-3 fedtsyrer) har skåret risikoen for modermærkekræft ned med 50%.

Normalt når vi tænker på Middelhavet, får vi billeder af solen, krystalklare strande og hvide huse i hovedet. Måske skulle vi også tænke lidt mere på kosten sydfra.

Omega-3 er en rig kilde til antioxidant, og menes at bekæmpe frie radikaler, cancerøse eller beskadigede celler. Så sørg for at spise fede fisk som laks, ørred, sardiner, og makrel i din ugentlige kost, ligesom de gør omkring Middelhavet. Sild, som jo er meget hjemlig, er også en god fed fisk.

Læs også om D Vitamin

dark-chocolate

Ud over fede fisk er her fem andre vigtige fødevarer, der kan hjælpe med at styrke hudens forsvar mod UV-stråler, reducere solskoldninger og beskytte mod risikoen for hudkræft.

  • Tomater: Tomater eller mere specifikt tomatpuré er en lycopen-rig fødevare, som kan hjælpe med at forhindre solskoldning, ved at beskytte huden indefra og ud.
  • Mørk chokolade: Ja, det er rigtigt. Kakao er en af de mest næringsmættede fødevarer i verden. Længere tids brug af kakao forhøjer hudens modstandskraft mod UV-bestråling.
  • Te: Både grøn og sort te tilbyder en fornem række af antioxidanter, der hjælper med at reducere risikoen for solskoldninger. Sort te viste sig at have en beskyttende effekt mod modermærkekræft i et studie fra Italien, og derudover har flere forskningsresultater vist, at grøn te reducerer risikoen for kræft generelt.
  • Citrusfrugter: Appelsiner er gode til mere end at kurere en forkølelse. Citrusfrugter som: citroner, limefrugter, appelsiner, og grapefrugter øger dit niveau af C vitamin, som hjælper med at skabe flere kræft-bekæmpende antioxidanter.
  • Grøntsager: Skipper Skræk, vidste også, hvad han gjorde, da han tyggede på spinat. Mørke, bladgrøntsager grønne og korsblomstrede grøntsager som: spinat, bladbeder, grønkål, broccoli og blomkål, hjælpe alle med til at bekæmpe modermærkekræft når de indtages i store mængder.

Læs også om Lones historie

Så, mor havde helt ret, da hun fortalte dig, at du skulle spise dine frugter og grøntsager. Ikke bare smager de godt, men de kan også  hjælpe med at forhindre hudkræft.

Vi burde begynde at spise sundere hver dag – ikke bare en gang imellem! Et godt helbred er en rejse, der fortsætter.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *