Pressemeddelelse 20.01.2016

40.000 har hentet app til modermærker

App til selvundersøgelse af modermærker, skinScan, er på et halvt år blevet downloadet mere end 40.000 gange. Professor Carsten Obel forventer, at vi kommer til at se langt mere brugervenlig teknologi i fremtiden til at holde øje med egen sundhed.

Ingen bør dø af modermærkekræft. Det ønske ligger bag TeleSkins app, skinScan, som på seks måneder er blevet downloadet mere end 40.000 gange af danskere, som gerne vil holde øje med deres modermærker. Og der er god grund til at holde øje med modermærker: Danske kvinder indtager en trist 1. plads med hensyn til modermærkekræft i Europa.

SEED Capital er hovedinvestor bag Esbjergvirksomheden TeleSkin, som sidste år vandt Europas største vækstkonkurrence, Next Step Challenge. Vækstkonkurrencen udløste en præmie på 2 mio. kr., og SEED Capital har efterfølgende været med til at skyde 6 mio. kr. i virksomheden og dens produktudvikling af appen.

Investment Manager i SEED Capital, Lisa Dam, siger: ”Teleskin er med appen skinScan kommet exceptionelt godt fra start.  Det er imponerende, at 40.000 har downloadet appen på så kort tid, og konverteringsgraden er helt i top.” (red: Dem, der rent faktisk scanner modermærker med appen).

Mere end 50.000 scanninger

Appen er blevet brugt til scanning af mere end 50.000 modermærker. Ud af de mange billeder, danskerne har taget af deres modermærker, har 17,7 pct. af billederne resulteret i en besked til brugeren om, at der var tale om et atypisk modermærke, som man bør være ekstra opmærksom på.

Lisa Dam siger: ”Danmark har alt for mange tilfælde af modermærkekræft, og de tal, som TeleSkin kan fremvise for brugen af appen, viser klart, at produktet har sin berettigelse, og at mange finder den yderst brugbar, når de gerne vil følge deres modermærker.”

I løbet af de seneste 30 år er antal tilfælde af modermærkekræft mere end tredoblet i Danmark. Hermed ligger Danmark højt placeret på listen over lande i verden med flest tilfælde af modermærkekræft pr. indbygger – de danske kvinder topper i Europa, og hvert år kommer der ca. 2.000 nye tilfælde af sygdommen herhjemme.

Kvinderne går forrest

Det er især kvinderne, der fra starten har været flittige brugere af appen.

”Det er glædeligt, at kvinderne har taget appen til sig – ikke mindst, når man ser på den triste statistik med alt for mange danske kvinder, der får modermærkekræft. I takt med, at det bliver mere udbredt at bruge sundhedsapps, så vil mændene givetvis også følge med,” siger Zeljko Ratkaj, som er direktør i TeleSkin og en af hovedkræfterne bag udviklingen af appen.

IT i alt

Carsten Obel, professor og direktør for Center for Sundhedssamarbejde ved Aarhus Universitet, siger: ”Brugervenlig teknologi som f.eks. sundhedsapps kommer uden tvivl til at spille en større og større rolle i den enkeltes måde at holde øje med egen sundhed på. Det vigtige er at sikre kvaliteten. Det kræver, at sundhedsvæsenet går i dialog med udviklerne om systematisk at afdække de videnskabelige, etiske og teknologiske aspekter. Det er gennem viden, at vi får styr på både bekymringer og teknologisk optimisme. Målet er jo brugervenlig teknologi, som er til fordel for den enkelte og opfylder samfundets ønske om at få mest mulig sundhed for pengene,”

FAKTA OM SKINSCAN
  • skinScan er et hjælpeværkøj til dem, som gerne vil holde øje med sine modermærker, på en nem og tilgængelig måde.
    Når man scanner et modermærke med skinScan, får man med det samme at vide, om et modermærke er typisk eller atypisk.
  • App’en ser bl.a. på modermærkernes størrelse, farve og form. Hvis et modermærke er atypisk, anbefales det at konsultere en læge for at få det undersøgt nærmere.
  • skinScan stiller ikke diagnoser – det gør lægen efter nærmere undersøgelse.
  • App’en er opbygget på 30 års erfaring og viden inden for hudkræft. skinScans algoritmer er baseret på mere end 65.000 billeder af raske og syge modermærker samt 20.000 konsultationer.
  • skinScan er CE-mærket i henhold til direktivet for medicinsk udstyr.
  • skinScan kan hentes gratis i App Store