Dansk start-up tager springet til Norge

Det esbjergbaserede start-up firma TeleSkin har netop lanceret sin app skinScan i Norge.

TeleSkin, vandt Europas største iværksætterkonkurrence Next Step Challenge i 2014 med deres skinScan app, som hjælper den enkelte med at holde øje med modermærker og forandringer i huden. App’en er allerede downloadet af mere end 46.000 danskere, og TeleSkin er nu klar til at erobre nye markeder. Norge er det første land på listen.

Introduktionen i Norge giver god mening, da landet ligger rigtig skidt placeret i statistikken over antallet af personer, der bliver ramt af modermærkekræft. 2.000 nordmænd får årligt konstateret sygdommen.

skinScan er blevet vældig godt modtaget hos vores nordlige naboer, hvor Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen er meget begejstret.

– Dette er fremtiden, og dette kommer vi til at se mere af. Det er vældig positivt, at vi får stadig enklere hjælpemidler, som bidrager til tidlig opdagelse af kræft, siger hun i et interview med norsk TV2.

Ryel peger på at apps kan blive et vigtigt redskab til, at flere går til læge med mistænkelige hudforandringer.

– I dag bruger vi apps til alt fra at betale på bussen til at tjekke vejret. Det handler om, at det er enkelt og tilgængeligt. En app, som gør det nemt for alle at følge med i hudforandringer, vil ikke bare gøre det lettere at forstå, hvornår du skal gå til læge, men også gøre det almindeligt at tjekke sig selv. I dag ved vi, at mange kommer for sent til lægen, siger Ryel.

Det lader til, at Anne Lise Ryel har fuldstændig ret i, at en app som skinScan er det helt rigtige middel til at få nordmændene til at tjekke deres hud. I løbet af den første dag efter lanceringen, blev skinScan downloadet mere end 16.000 gange.

”Vi er meget overvældede over den positive modtagelse i Norge og glæder os over, at vi nu er tilgængelige i både Danmark og Norge, udtaler Zeljko Ratkaj CEO TeleSkin. Lige nu arbejder vi på at ekspandere til yderligere 5 markeder i EU. En mulighed, som er blevet åbnet, idet vi netop har modtaget 250.000 kr. fra SE Vækstpulje, penge som vi skal bruge til at ansætte flere folk til at løse denne opgave.

Fakta:

App’en er udviklet af et hold erfarne forskere og læger fra Serbien.

Blandt andet af Dr. Bandic, som er Senior plastikkirurg og leder af ORS Plastikkirurgi klinik, Beograd, Serbien. Han har over 30 års klinisk og kirurgisk erfaring med hudsygdomme, og har udviklet unikke algoritmer og hardware til at analysere huden. Dr. Bandic er ligeledes bestyrelsesmedlem i den internationale dermoskopi sammenslutning.

Medstifter Aleksandar Lazarov har en doktorgrad i plastikkirurgi fra Medical University of Belgrad. Aleksandar har arbejdet inden for modermærkekræft og andre hudkræftsygdomme i en årrække og er kollega til Dr. Bandic på ORS hospital.

Medstifter og CEO for TeleSkin ApS er Zeljko Ratkaj, som er fokuseret på biomedicin og bioinformatik teknik. Han er uddannet på Faculty of Mechanical Engineering, Institut for Automatic Control Universitet Beograd. Han har 8 års erfaring som Senior Research Assistant på Mechanical Engineering Fakultet, hvor han var med til at etablere den nye afdeling for Biomedical Engineering og har flere videnskabelige artikler offentliggjort om emnet Artificial intelligence (AI). I 2004 sluttede han sig sammen med Dr. Bandic og hans team i forskningen af modermærkekræft og udviklingen af redskaber til at bekæmpe kræftformen.

TeleSkin som virksomhed opstod ud fra de forskningsmæssige resultater.