Pressemeddelelse 07.12.2015

Danske kvinder har Europarekord i modermærkekræft

Danske kvinder har rekord i Europa, når det kommer til modermærkekræft. Ny gratis app til selvundersøgelse af modermærker er på få måneder blevet downloadet mere end 39.000 gange.

Ingen bør dø af modermærkekræft. Det ønske ligger bag appen skinScan, som på få måneder er blevet downloadet mere end 39.000 gange af danskerne, som gerne selv vil tjekke deres hud og dermed holde et vågent øje med deres modermærker.

”Den store interesse for appen vidner om, at danskerne – og især kvinderne – er ved at være opmærksomme på, at det er vigtigt at holde øje med deres modermærker. I Europa ligger de danske kvinder på en trist førsteplads med hensyn til modermærkekræft. Tallene viser, at appen har sin klare berettigelse i Danmark, hvor den kan være med til at sætte fokus på, hvor vigtigt det er at følge sine modermærker,” siger Zeljko Ratkaj, som er direktør i esbjergvirksomheden TeleSkin, som har udviklet appen.

Tre gange så mange tilfælde

I løbet af de seneste 30 år er antal tilfælde af modermærkekræft mere end tredoblet i Danmark. Hermed ligger Danmark højt placeret på listen over lande i verden med flest tilfælde af modermærkekræft pr. indbyggere – de danske kvinder topper i Europa. Hvert år kommer der ca. 2.000 nye tilfælde af sygdommen herhjemme.

Appen blev frigivet til fri download lige efter sommerferien. Siden har 39.100 hentet den i App Store. Appen er blevet brugt til at skanne modermærker med knap 50.000 gange. Ud af de mange billeder, danskerne har taget af deres modermærker har 17,7 pct. af billederne resulteret i en besked til brugerne om, at der var tale om et atypisk modermærke.

”Et atypisk modermærke behøver ikke være lig med et modermærke med kræft i, men det er et modermærke, som man skal holde ekstra øje med. Vores app stiller ikke diagnoser – det er kun lægen, der gør det. Vores råd er at holde øje med sine modermærker og søge læge i tide” siger  Zeljko Ratkaj.

Birgit brugte skinScan og kom til lægen i tide

En af de kvinder, som har brugt skinScan, og efterfølgende søgte læge er Birgit. Læs hendes historie her: http://13.93.6.144/birgits-historie-med-skinscan/

Hold øje i tide – det redder liv

Og der er alle gode grunde til at holde øje med modermærker, der forandrer sig. Overlevelsesprocenten er op mod 95 pct. ved modermærkekræft, der opdages i et tidligt stadie, mens dødligheden er høj, når kræftformen opdages sent.

Årsagerne til de mange tilfælde er ifølge Kræftens Bekæmpelse primært UV-stråling fra sol og solarie. Risikoen for at udvikle modermærkekræft øges med 20 procent, når man udsætter sig for solariets ultraviolette lys regelmæssigt.

Det gode råd vedr. forebyggelse er enkelt: Pas godt på din hud – den glemmer ikke.

Kilde: Tal fra Kræftens Bekæmpelse.

Top fem i modermærkekræft hos kvinder

1. Danmark
  2. Holland